Skjern Kirkegård er ny grøn kirkegård

Foto: Line Østerby

“Nu rykker det i Vestjylland!” Sådan lød den begejstrede reaktion på Grøn Kirkes kontorer, da der lå en mail fra Skjern Kirkegård i indbakken. De havde udfyldt Grøn Kirkegård-tjeklisten, og dermed er der efterhånden en del små lysegrønne logoer på det danmarkskort, som viser, hvor og hvor mange grønne kirker, kirkegårde, organisationer og skoler, som findes i Danmark. For nyligt blev Hover, Ølstrup og Torsted kirkegårde nær Ringkøbing eksempelvis grønne.

Gå på opdagelse i det grønne danmarkskort her.

En kirkegård i forandring

Der behøver ikke være konflikter mellem hensyn til mennesker, dyr og natur, når der tænkes i nye og bæredygtige baner på kirkegården. Det er Skjern Kirkegård et godt eksempel på. På kirkegårdens hjemmeside skriver kirkegårdsleder Sabine Mogensen: “Der sker i disse år store ændringer på kirkegårdene. Begravelsesmønstret ændrer sig, og der er brug for at skabe nye former for gravsteder. For at kunne opfylde befolkningens ønsker nu og i fremtiden, er vi også her i Skjern nødt til at tilpasse os. […] Kirkegårdens besøgende vil opleve nogle ændringer hen ad vejen. Gravsteder, som er i brug, bliver ikke berørt af omlægningerne, men omgivelserne vil efterhånden skifte karakter”. Omlægninger er ifølge hjemmesiden styret af ønsket om, at alle også i fremtiden må få en god oplevelse på Skjern Kirkegård.

“Der sker i disse år store ændringer på kirkegårdene. Begravelsesmønstret ændrer sig, og der er brug for at skabe nye former for gravsteder. For at kunne opfylde befolkningens ønsker nu og i fremtiden, er vi også her i Skjern nødt til at tilpasse os”

Sabine Mogensen, kirkegårdsleder på Skjern Kirkegård

Nye mønske og ønsker – en kirkegård med plads til alle

Begravelsesmønstre og de besøgendes behov er altså under udvikling. F.eks. viste en afstemning på Naturmødet i Hirtshals, at en skovbegravelse var den mest ønskede begravelsesform. På Naturmødet ønskede mange, at kirkegårdene udvikles til at fremme forskellige muligheder. Det indebærer også større biodiversitet og en mindre klassisk og “firkantet” indretning. Mange gav udtryk for, at en tur på kirkegården er en smuk tur i naturlignende omgivelser. Hvor man før i tiden gik på kirkegården, fordi man skulle besøge et gravsted, så prioriteres det gerne at gå en tur på kirkegården for at nyde stedet. Samtidigt peger Sabines citat også på, at der skal være plads til dem, som ønsker at bruge kirkegården på “klassisk” vis. Derfor tænkes der i at inddele Skjern Kirkegård, så der inviteres til forskelligartet brug. Der er lavet rum på kirkegården, der stimulerer sanserne og indbyder til ophold. Andre rum giver plads til sørgende og folk, der søger refleksion. Og så skabes der plads til udendørs gudstjenester og -andagter på kirkegården.

Skjern Kirkegård prioriterer også områder til naturgræs og vilde planter med lidt eller ingen slåning. Der er plantet flerårige blomstrende planter på kirkegårdens arealer, og arealerne med perlesten og grus er reduceret. Og så skabes der gode levevilkår for insekter og andre dyr, ved at have åbent vand tilgængeligt og sikkert.

Læs mere om Skjern Kirkegård på kirkens hjemmeside. Du kan også dykke ned i kirkegårdens helhedsplan.

Tagget , , , ,