Ressourcer

Skal du holde en andagt eller en gudstjeneste, som har klima, miljø og ansvar for skaberværket som tema? Så kan du få inspiration her.

Vi har samlet bønner, salmer, tekster, liturgier, prædikener, mm og kaldt det Ressourcer. De er hentet fra forskellige traditioner og forskellige lande – de fleste oversat til dansk.

Ressourcerne kan bruges i liturgiske sammenhænge – eller til personlig andagt. Der er en del veksellæsninger og ‘dramatiske’ læsninger, så mange af ressourcerne lægger op til at inkludere menigheden i andagten eller gudstjenesten.

Sådan bruger du dokumenterne

Ressourcerne er samlet i Word-dokumenter, så det er nemt at kopiere ud og sætte ind i den sammenhæng, man gerne vil bruge dem i.

Dokumenterne har hver en indholdsfortegnelse, som kan give et indtryk af hvad dokumentet indeholder. Du kan også søge efter særlige temaer såsom brød, æbler, høst, klimastafet osv for at se, om er skulle være en bøn eller salme, der omhandler det.

Brug løs!

Du kan frit bruge af ressourcerne – og bearbejde dem til din sammenhæng. Vi har bestræbt os på at have kildeanvisninger. Opdager du, at det er glippet, så skriv meget gerne til os: gronkirke@gronkirke.dk

Bønner

Bønner til forskellige lejligheder – både til personlig andagt og gudstjenester.

DOWNLOAD BØNNER

Prædikener

Vi har samlet en række prædikerne, der på forskellige måder omhandler klima, miljø, skaberværket mm.DOWNLOAD  PRÆDIKENERDerudover finder du her videoer med oplæg fra Håbskonferencen 2018:Se Else Marie Wiberg Pedersens foredrag om skabelsesteologi herSe Ulrik Nissens foredrag om gensvarets teologi her

Læs en klima prædiken skrevet af Peter Heini Glistrup her

Salmer og sange

Salmer og sange, der omhandler skaberværket, klima, miljø o. lig. I dokumentet er tillige en tekst, miljøteologi Martin Ishøy har skrevet, om klima og miljø i salmevalg.

DOWNLOAD DOKUMENTET HER (WORD)

Noder og tekster til:

Håb og handling af Janne Mark

En Noas ark for alle af Hans Anker Jørgensen

Hør klokkens  slag af Torsten Borbye NielsenDrømmespor af Arne A.

Tekster, digte, læsninger

Tekster til inspiration fra Bibelen og andre kilder.

DOWNLOAD TEKSTER

Grøn Kirke for børn

Spil og lege om klima, miljø og kirke for børn og barnlige sjæle.

En grøn børnekirke download herBrætspil download herBrætspil tomt download herFind-fem-fejl download herFold en grøn kirke download herFrøsang download herLege og aktiviteter download herKFUM-spejderne har lavet et hæfte om, hvordan kirken kan få unge til at tage ansvar for klima og miljø. Se hæftet ‘Miljøskaber’ her

Andagter og meditationer

En samling andagter og meditationer. Søg evt. i dokumentet efter temaord, såsom klimastafet, vand, brød, osv.

DOWNLOAD ANDAGTER OG MEDITATIONER

Bekendelser, velsignelser, mm

Bekendelser, velsignelser og andre liturgiske elementer til en gudstjenestelig liturgi.

DOWNLOAD BEKENDELSER OG VELSIGNELSER

Bibelstudie

Det lutherske Verdensforbund har udgivet et studiehæfte med forslag til undervisningsmateriale om kirke, klima og miljø.

Materialet er produceret af en gruppe unge, der mødtes forud for Det lutherske Verdensforbunds rådsmøde i Arusha, Tanzania, juni 2008. Det retter sig især mod unge mellem 18 og 30, men kan også anvendes til andre formål. Dele af det er oversat til dansk af Keld Balmer Hansen.

DOWNLOAD BIBELSTUDIER

Gudstjenester

• Vi har samlet et dokument med en lang række gudstjenesteliturgier, herunder bønner, prædikener og salmevalg. Søg evt. i dokumentet efter særlige temaer. Download dokumentet.
  • Festgudstjeneste: I 2012 fejrede Grøn Kirke 100 grønne kirker i Roskilde Domkirke. Se liturgien her

Indlæg om liturgiske byggeklodser

Pilgrimsvandring: Jordens brød og himlens brød

Meditation med Kristuskransens grønne perle