Ølstrup, Hover og Torsted kirker er grønne

Nær Ringkøbing ligger de tre middelalderkirker Ølstrup, Torsted og Hover kirker – sidstnævnte er en af landets ældste stenkirker. Inden kirkerne i marts 2023 officielt kunne kalde sig grønne kirker, havde te to menighedsråd og tre gravere i pastoratet arbejdet sammen om de grønne tiltag i et års tid. Herunder kan du læse om nogle af de grønne tiltag, som kirkerne har implementeret.

Kirkens liv og indkøb

De tre kirker afholder årlige temagudstjenester om skaberværket, klima, miljø, natur og retfærdighed. Samme temaer inddrages også i kirkens undervisning. Der samles ind i kirken til støtte af kirkelige klima- og miljøprojekter. Ølstrup, Hover og Torsted kirker begrænser kirkens indkøb og køber gerne genbrug. Der købes så vidt muligt miljømærkede produkter til rengøring, vedligeholdelse, kontor- og udearealer. Brugen af kemikalier begrænses, og kirkerne bruger genopladelige batterier, når det er muligt.

Kirkens energiforbrug og affald

Kirkerne har fået foretaget en energiøkonomisk gennemgang af kirkens bygninger og følger så vidt muligt dens anvisninger. Lavt energiforbrug og god brændstoføkonomi prioriteres ved indkøb af f.eks. fryser, opvaskemaskine og computere. Både lys, computere og kontormaskiner slukkes, når de ikke er i brug. Og når der ikke er folk i kirkens bygninger, sænkes temperaturen.

Ølstrup, Hover og Torsted Kirker forsøger også at reparere sine ting og afleverer, hvad de ikke kan bruge, til genbrug. Madspild reduceres, og der bruges fortrinsvist rigtigt service i stedet for engangsservice. Affald af forskellige typer sorteres, komposteres og afleveres forsvarligt.

Læs mere om de tre kirker og deres aktiviteter på pastoratets hjemmeside. Og da Ølstrup, Hover og Torsted kirker blev grønne, blev kirkegårdene det faktisk også. Dem kan du læse om her.

Tagget , , , , ,