Tjekliste for grøn kirkegård

Lær mere om, hvordan du kommer i gang med grønne tiltag. Dyk ned i tjeklistens punkter og find inspiration til hvordan du kommer i gang med bæredygtige tiltag på din kirkegård. Grøn Kirke samler viden og erfaringer fra kirkegårde i hele landet, så vi kan lære af hinandens gode erfaringer. Klik ind på en kategori og find inspiration for alle punkterne. God fornøjelse!

1) Planlægning og forankring af det grønne arbejde

For at det grønne arbejde på kirkegården skal lykkes, skal det forstås og forankres både hos beslutningstagere og blandt dem, der skal udføre det i praksis. Et forslag er at nedsætte et grønt udvalg med repræsentanter både fra kirkegårdens ansatte og en repræsentant fra menighedsrådet eller anden beslutningstager. Det grønne udvalg kan i fællesskab udvikle en handlingsplan for, hvilke initiativer, der skal iværksættes, og hvornår de skal være færdiggjort, samt sikre sig at denne bringes op, når der træffes beslutninger om kirkegården, og der laves årsplan. Det grønne udvalg kan også være med til at sikre forankringen af de grønne principper ved at indarbejde dem i kirkegårdens vedtægter.

2) Formidling af grønne tiltag til brugere af kirkegården

At være Grøn Kirkegård handler i høj grad om, hvad der gøres, men det er lige så vigtigt, hvordan det kommunikeres til kirkegårdens brugere. For at mange af de grønne tiltag kan lykkes, skal kirkegårdens brugere vejledes, f.eks. om hvordan affaldet skal sorteres, og hvordan de pårørende vælger bæredygtige løsninger til gravstedet. Den grønne kirkegård kan også blive et sted, hvor der kan undervises, og hvor biodiversitet og bæredygtige tiltag kan ses og opleves i praksis.

3) Indkøb

Noget af det der har mest betydning for at reducere klima- og miljøpåvirkningen fra kirkegården, er valget af de varer der købes, efterspørges og fravælges. Indkøb gælder alle de planter, materialer og produkter, som købes til kirkegården, og generelt kan der nås en stor effekt ved ikke at købe mere end der er brug for. Det er normalt en god idé at gennemgå alle kirkegårdens indkøb og overveje, om de kan gøres mere klima- og miljøvenlige f.eks. ved at vælge økologiske, lokale eller certificerede varer. Ved faste og/eller store leverancer er det som regel en god idé at indhente tilbud fra flere leverandører, inden man beslutter sig for, hvad man vil købe. Efterspørg gerne produkter med lav klima- og miljøpåvirkning, også selvom firmaerne ikke umiddelbart udbyder dem. Det viser en interesse for sådanne varer, som kan forplante sig til forhandlere og producenter.

4) Biodiversitet – rum til dyr og planter

Der skal ikke meget til, for at der er plads til både dyrelivet og kirkegårdens brugere, når der kan være hundredvis af insekter i en lille bunke kvas. Fuglekasser, brændestabler, gamle træer og stammer, kvas, kompostbunker og kirkegårdsdiger er alle gode levesteder for dyr og insekter, hvis de får lov til at være. På mange kirkegårde er der god plads, også til dyrene. Som grøn kirkegård er det vigtigt, at tænke biodiversitet ind i planlægningen og driften af kirkegården, og samtidig informere brugerne om  tiltagene, f.eks. ved at bruge skilte, der informerer om, at et område holdes naturligt med vilje.

5) Bæredygtige arbejdsmetoder

I driften af kirkegården er der mange valg af arbejdsmetoder og redskaber, som kan sikre en mere bæredygtig drift. Samtidig er der praksisser, som helt kan undgås med fordel for miljø og biodiversitet. En måde at sikre  en mere bæredygtig praksis er at gennemgå de arbejdsgange på kirkegården, som involverer maskiner eller kemikalier, og overveje, om denne praksis er nødvendig i det omfang, det gøres nu, om om der findes mere bæredygtige alternativer for at opnå resultatet. Det er måske ikke nødvendigt at brænde ukrudt alle steder, f.eks. på kirkediget, hvor det med fordel kan få lov at stå. De steder, hvor det skønnes nødvendigt at fjerne ukrudt, kan der måske findes et grønnere alternativ.

6) Cirkulær kirkegård og affald

En grøn kirkegård er også en cirkulær kirkegård, hvor affald tænkes som ressourcer, der kan genbruges og genanvendes frem for et restprodukt, der skal afskaffes. En god praksis er at arbejde med affaldshierarkiet, hvor man først begrænser, hvad der kommer ind af nye ressourcer, derefter genbruger lokalt og til sidst sender videre til genanvendelse. Afklip af buske og blomster kan bruges til buketter og grandækning og til sidst komposteres og blive til næring for kirkegårdens planter. Plastpotter og oasisbakker kan genbruges på kirkegåden eller hos leverandøren, og til sidst sorteres og afleveres til genanvendelse.

7) Brug af kirkegården

Kirkegårdene er mange steder under forandring. Det skyldes blandt andet, at der bor flere i byerne, som har brug for grønne rum, mens færre bor på landet og vil jordfæstes dér. Samtidig forandres kirkegårdskulturen også gradvist. Mange vil gerne bruge kirkegårdene mere alsidigt, måske til gudstjenester, korsang, koncerter og sansehaver især for de yngste og de ældste. Derudover er det fortsat vigtigt, at kirkegården skaber rum til eftertanke, refleksion, samtale og stilhed. Kirkegården kan hjælpe med at tilgodese de forskellige behov ved at skabe rum, der indbyder til forskellig brug. En idé er at observere, hvem der bruger kirkegåden og hvordan. Er der f.eks. steder på kirkegården, der bliver benyttet mere end andre? Samtale med kirkegårdens brugere kan også give et billede af, hvad de sætter pris på, og hvad der kunne være anderledes.

Egne tiltag

Der kan være mange grønne tiltag, som ikke er med på denne tjekliste. Tilføj gerne jeres egne idéer og tiltag. De tæller også med.

Bæredygtighed på kirkegården, græs, grøn kirkegårdsdrift, vand, vildeblomster

Haslev kirkegård er ny grøn Kirkegård

affaldssortering, græs, helhedsplan, kirkegård

Lysabild Kirkegård er ny Grøn Kirkegård