Genbrug af salmebøger: en bæredygtig løsning

Vi lever i en tid, hvor bæredygtighed og miljøbevidsthed er i fokus, og i løbet af de seneste år er vores “brug-og-smid-væk-kultur” med rette blevet sat under kritisk lup. Vi ved, at kloden har brug for, at vi bliver endnu bedre til at genbruge og bevare frem for at smide ud. Et godt eksempel på denne tilgang er ombinding og genbrug af salmebøger – en praksis, der vinder frem.

Foto: Erik Strid

Ombinding af salmebøger

I Sct. Nicolai Kirke i Svendborg blev ca. 50 salmebøger sidste år ombundet, så de fremstod så gode som nye og kan bruges i mange år fremover. Det skete på initiativ af Erik Strid fra sognet, som selv tegnede kirketårnet, som det så ud fra eget vindue. “Den muntre bogbinder er lidt stolt”, som Erik efterfølgende skrev i et Facebook-opslag. Her fortalte han om den kreative og praktiske proces og om samarbejdet med et lokalt bogbinderi, Weber & Poulsens Bogbinderi i Svendborg. Weber og Poulsen som fortæller: “Processen involverer genbrug af bogblokken – de originale sider i salmebogen – som rettes ud og forsynes med et nyt, håndlavet hardcover i Buckram. Dermed fremstår salmebogen som ny og i høj kvalitet, med et nyt omslag inklusiv kirketryk og kirkenavn. Hvert trin i processen udføres med hænderne uden brug af maskiner, hvilket understreger det gamle håndværk, der ligger bag”.

Også Bogbinderiet Aarhus skriver på deres hjemmeside, at flere kirker fra hele landet allerede har fået ombundet deres salmebøger – senest Christianskirken i Aarhus.

En lille ændring med en stor CO2-gevinst
Ved at genbruge salmebøger sparer man omkring 4 kilo CO2 pr. bog. Dette bidrager til at reducere
miljøbelastningen betydeligt, da det også betyder, at man undgår træfældning. Når salmebøger ombindes, genbruges og gives nyt liv, så er det altså en ret enkelt og effektiv måde at spare CO2 og skåne miljøet på. Løsningen kombinerer et traditionelt håndværk med moderne miljøhensyn – eller måske en tilbagevenden til en nøjsom og skånsom omgang med de materialer og ressourcer, som vi har fået givet. Christian Schou Jensen fra Weber & Poulsens Bogbinderi kalder det for et bevis på, “at selv små ændringer kan have en stor indvirkning”.

Ved at ombinde og genbruge gamle salmebøger kan vi tage et skridt væk fra tanken om at smide ud og i
stedet bevæge os mod en mere bæredygtig fremtid. Men ombinding af salmebøger behøver ikke kun at være et spørgsmål om idealer og klimahensyn. Som Christian Schou Jensen fortæller: “det er billigere end at købe en ny salmebog”.

En tanke om “Genbrug af salmebøger: en bæredygtig løsning

1. […] Opslået på 22. juni 202422. juni 2024ved CarstenDGenbrug af salmebøger: en bæredygtig løsning […]

Der er lukket for kommentarer.