Skamby Kirke – Den grønne kirke i den gamle adelsby

På et højdedrag i Skamby

På et højdedrag i hjertet af den gamle adelsby Skamby ligger Skamby kirke. Skamby kirke kan dateres helt tilbage til det 1100-tallet, og hører således til blandt Fyens ældste kirker. Fra sin placering på højdedraget, kan kirken ses hen over husetagene fra alle verdenshjørnerne.

Skamby kirke og den grønne bevidsthed

I Skamby sogns menighedsråd har den grønne omstilling længe været et fast punkt på dagsordenen, når menighedsrådet mødes. Det seneste halve år har menighedsrådet konkret fokuseret på Grøn Kirke og Grøn Kirkegård, og i dag kan de stolt melde ud, at de opfylder 32 af Grøn Kirkes 50 tiltag. Hele menighedsrådet inkl. pastoratets præster, samt graver og kirkeværge, har deltaget i udfyldelse af tjeklisten.

Vi vil frem over arbejde videre  med tjeklisten, så vi kan opfylde endnu flere tiltag.

(Jørgen Chr. Jørgensen, Næstformand v. Skamby Menighedsråd)

Dog stopper Skamby Kirke ikke ved de 32 opfyldte punkter – den grønne omstilling er forsat på dagsordenen og menighedsrådet har nedsat et Grønt Udvalg, bestående af 2 medlemmer af menighedsrådet samt graveren, som vil arbejde videre med den grønne omstilling.

Trolden Finn

Tror man på sagnet om Trolden Finn, så er den grønne omstilling ikke den første udfordring, som kirken har stået overfor.

Finn tog en stor håndfuld sten, og kastede dem af alt kraft mod kirken..

Ifølge sagnet ønskede trolden Finn at forhindre kirken i at blive bygget. I forsøget på at hindre byggeriet kastede Finn først mindre sten efter kirken, men disse ramte forbi og endte på markerne i Stensby, som i dag stadig døjer med de mange sten på deres marker. Herefter kastede Finn en enorm sten efter kirken, men også denne fløj forbi kirken, og endte i Søndersø, hvor den stadig ligger i dag. Til sidst forsøgte Finn at sparke kirken ned, men da Gud holdte hånden over kirken, resulterede sparket kun i et enkelt fodaftryk i den ydre kirkemur – hvilket vi stadig kan se i dag.

Hvis du vil læse mere om Skamby kirke og dens 900 års historie så besøg Skamby Kirkes hjemmeside her eller følg Skamby kirke op deres Facebook side her .

Tagget , , , , , ,